Ahogy amit én főzök

Üdvözlöm a betérőket!
Blogom írásának elsődleges célja az, hogy az örökké elvesző receptjeim - melyek legyenek akár cetlire, füzetbe, számítógépre be- és legyezve - elérhetővé válljanak. Ez azért nem jelenti azt, hogy rendetlen lennék, de már annyi mindent készítettem, hogy sokszor nem is emlékszem az ételre, süteményre egyáltalában hogyan is nézett ki!

2010. február 24., szerda

Karfiol leves vajas galuskával

Alig várom a jó időt, hogy ismét lehessen kertészkedni és főleg friss zöldségfélét enni. Karácsonykor még a saját karfiolból tettem a levesbe, de mostanra már kiürült a fagyasztó. Vagy keveset raktam el, vagy sok karfiolt ettünk a télen, nem tudom. Vettem a zöldségesnél egy szép fej karfiolt, így leves készült belőle:


Karfiol leves
karfiol kis rózsákra szedve
2-3 karfiol levél kockákra vágva
1 kisebb fej hagyma
olaj
só, bors
liszt
tej

Miután apró rózsákra szedtem a karfiol, hideg vízben alaposan megmostam. Mivel ez a szerencsétlen zöldség - biztos vagyok benne - nem sok napfényt látott és mégkevesebb rovarral találkozott - nem valószínű, hogy apró rovarok lennének a rózsák között megbújva. Biztos ami biztos alapon, azért rövid időre beáztattam. A karfiol leveleit alaposan megmostam és felkockáztam. (Itt kell megemlítenem Tóth Imre chef-et, aki azt mondta: ... hát persze, hogy bele tesszük a karfiol levelét is, azt is a súlyában adják nem? Azóta kerül a levesünkbe a karfiol és a karalábé levele is.) A hagymát megpucoltam, apró kockákra vágtam. Olajon - esetleg vajon - a hagymát megfuttatom, rádobom a karfiolt is - lehet egy kis sárgarépát is a szín üdesége miatt - megpárolom. Sózom, borsozom. Mennyiségtől függően 1-2 ek. liszttel megszórom - staubolom -, alaposan elkeverem, egy picit hagyom, hogy a liszt a nedvességet felvegye, majd felöntöm egy kevés vízzel. A liszt miatt jól kiforralom, puhára főzöm. Figyeljünk oda, mert a liszt miatt hajlamos kifutni a leves. Többször keverjük meg, de ügyeljünk arra, hogy a zöldség ne törjön össze. Ha szükséges még öntök hozzá vizet, utánízesítek, majd egy kevés tejet öntök bele, hogy szép fehéres színe legyen.
Betétnek vajas galuskát szaggatok bele.



Vajas galuska
1-2 tk. olvasztott vaj
1 tojás
liszt

A tojást a sóval felverem - folyadékban könnyebben elolvad a só, mintha a lisztbe tenném -, ehhez teszem a vajat és apránként a lisztet, míg a kellő galuska sűrűséget el nem érem. Ha közvetlenül a levesbe szaggatom, akkor kávés kiskanalat használok és a forró levesbe kanalazgatom. Pár perces főzési idő után már kész is. Szaggathatjuk vizes vágódeszkáról is, ilyenkor egy vizes vágódeszkára kevés galuskát teszünk, vizes késsel kis galuskákat húzunk le a deszkáról a forró levesbe, vagy vízbe.
Lehet a galuskát sós, forrásban lévő vízbe is szaggatni mint a nokedlit.


Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin