Ahogy amit én főzök

Üdvözlöm a betérőket!
Blogom írásának elsődleges célja az, hogy az örökké elvesző receptjeim - melyek legyenek akár cetlire, füzetbe, számítógépre be- és legyezve - elérhetővé válljanak. Ez azért nem jelenti azt, hogy rendetlen lennék, de már annyi mindent készítettem, hogy sokszor nem is emlékszem az ételre, süteményre egyáltalában hogyan is nézett ki!

2010. január 20., szerda

Hazai ízek - húsleves


Már jó néhány napja nem jegyeztem be semmit, ez persze nem azt jelenti, hogy nem is főztem, csak idő nem volt. Amíg iskolába jártam akkor azért, most meg, hogy itthon vagyok, most meg azért. Nem tudom ki, hogy van vele, én mindig találok valami elfoglaltságot. 3 gyerek mellett szerintem ez természetes is, na de nem akarom sajnáltatni magam, ez így van jól.


Húsleves


Vasárnap húslevest főztem annak ellenére, hogy inkább a tartalmasabb ragu leveseket kedveli a család. A fagyasztóban lapulnak még a tavaly levágott kacsák és várják, mikor kerülnek végre sorra. Egy kacsa far-hátból és némi disznó orjából főztem a levest. Én jobban szeretem a húslevest, de legalább 2 féle húsból főzöm, amelyikből az egyik szárnyas (elég ha csak szárnya, lába, fél háta van benne).
Gyermek koromban mindig ott kotnyeleskedtünk a fazék mellett mikor szűrték a levest, hátha akad valami finom falat. Persze mindig volt, hol egy lába, nyaka,  zúza, zöldség, főtt fokhagyma.
Nem is volt annál jobb, mint amikor a forró, gőzölgő, illatos húsleves az asztalra került. Mindegy milyen tészta volt benne: cérnametélt, májgombóc, daragombóc, lúdgége - békéscsabai rokonok készítették kézzel -. Persze, ha főtt hús volt - mondjuk marha - akkor paradicsom mártás, meggy mártás is volt a leves után.

Jó tanácsok húsleveshez:

Először is el kell döntenünk, hogy jó ízű levest, vagy inkább jó ízű húst szeretnénk belőle enni! Ugyanis, ha inkább a leves (lé) a lényeges, akkor hideg vízbe tegyük fel a húst főni. Amennyiben ízletes főtt húsra vágyunk, akkor meleg vízbe tegyük fel. (Meleg, vagy forró vízben a hús felszínén a fehérje kicsapódik, ezáltal egy kérget kap, így az értékes ízanyagok nem oldódnak ki a vízbe, hanem bent maradnak a húsban. Ezért nem szabad a husokat villával böködni a készítés során, mert az értékes húslevek kifolynak belőle.)
Miután kissé felforrt a víz - amelybe a hús már benne van - merjük le a habot (akár többször is).
Vegyük figyelembe vegyes húsok esetén, hogy a marha-sertés-szárnyas más-más idő alatt puhul meg, tehát ne egyszerre rakjuk bele a különböző húsféleségeket.
A májat az utolsó 10 percen ráérünk bele tenni.
Szűrés után zöldségeljük a levest. Figyeljünk oda: a sok sárgarépától édes lesz a leves, a sok zöld színűtől (kelkáposzta levél, kelbimbó) zöldes-barnás lesz a leves. Bátran tegyünk bele egész borsot, szerecsendió virágot, a legvégén egy kis gyömbért!
Fűszerezésnél első legyen a SÓ! Sokan egyéb, összetett ételízesítőt használnak először és nem tudják, hogy mitől nem jó a levesük.
A levest mindig takarékon - alig gyöngyözzön a felszíne - fúzzük!
Amikor megfőtt a leves, öntsünk rá egy pohár hideg vizet, majd 15-20 perc múlva szűrjük le.

A húsleveseket mindig forrón tálaljuk, a hideg leveseket pedig mindig jól lehűtve!





Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin